iwenfrdehifaes

אדריכלות ירוקה - כללי

קו ישר - אדריכלות ירוקהעל פרשת הבריאה אמרו חז"ל במדרש:

"ראה את מעשה האלקים כי מי יוכל לתקן את אשר עיוותו; בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן ואמר לו: ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן וכל מה שבראתי בשבילך בראתי, תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך"

(קהלת רבה פרשה ז פסקה יט)

 

תכנון נכון 

באמצעות תכנון נכון ושימוש במספר עקרונות של האדריכלות והבניה הירוקה ניתן לחסוך חשמל ומים ולהרגיש הרבה יותר טוב ובדרך כלל זה אפילו לא יותר יקר.

אדריכלות ירוקה ובניה ירוקה, המכונה גם אדריכלות אורגאנית, היא למעשה בניה נבונה. בשיטה זו נעשה שימוש בעקרונות תכנון חשובים המשולבים בכל סגנון אדריכלי. תכנון נכון של המבנה משפר את איכות החיים בו, חוסך אנרגיה ומים, ובמישור העולמי - מקטין את הנזק שמסב האדם לאיזון האקולוגי של כדור הארץ. קרונות האדריכלות והבניה האורגאנית שולבו בכל העולם משחר ההיסטוריה, אך בבניה המודרנית נשכחו. בהקשר זה ניתן להזכיר את האיגלו האסקימואי ואת החצרות הפנימיים אשר היה נהוג מזה במדינות חמות כמו במדינות ערב.

יישומם של חלק גדול מעקרונות האדריכלות והבניה הירוקה כלל אינו מייקר את הבניה. העמדה נכונה על המגרש, תכנון הפתחים לקליטת אנרגיית השמש,תכנון נכון של השימוש באור השמש, אוורור טבעי ועוד - אלה מביאים לחיסכון רב של חשמל ומשפרים במידה ניכרת את איכות החיים במבנה.

חלק מסויים של הבניה הירוקה מייקר את המבנה. לדוגמה, שיפור הבידוד התרמי של מעטפת המבנה (קירות, פתחים, גגות ורצפות). ואולם, ייקור זה מקוזז בתוך זמן קצר יחסית על ידי חיסכון בצריכת החשמל.

פן נוסף של הבניה הירוקה :מיחזור מים אפורים - מחזיר בדרך כלל את ההשקעה לאורך זמן ויש לו חשיבות רבה מהבחינה האקולוגית הגלובלית.

 

עקרונות הבניה הירוקה

Green Architectute Private House 1

העמדה של המבנה בתוך המגרש, פרוגרמת המבנה ומיקום החלונות - שלב ראשון וחשוב בבניה הירוקה 

הוא ניתוח נתוני המגרש: נתונים אקלימיים אופייניים,

כיווני השמש, משטר הרוחות, המבנה הטופוגרפי והפיסי של המגרש וסביבתו, גורמים אקוסטיים ומקורות זיהום אוויר.

אדריכלות ירוקה מכתיבה את פרוגרמת המבנה והעמדתו על המגרש על פי העקרונות של הבניה הירוקה תוך התחשבות בנתונים האחרים בהם מתקיים הבניין; כדוגמת קווי בניין, מיקום הרחוב, החניה, הנוף ואילוצי תוכניות בינוי. הצלחת התכנון הירוק מתבטאת בשילוב נכון, חכם ומאוזן של כל הגורמים האלה.

מספר דוגמאות:

  • העמדה נכונה של המבנה ומיקום חללי המגורים כלפי דרום ומיקום חללי השינה כלפי מזרח מאפשרת לנצל את אנרגיית השמש לחימום חללי המבנה ואף לקררם.
  • מיקום פתחים וחלוקה נכונה של מחיצות המבנה מאפשרים אוורור טבעי ומונעים מטרדים אקוסטיים.
  • הפניה של חלון עליון הממוקם בחלקו הפנימי של המבנה לכיוון דרום, כולל הצללה, מאפשרת כניסת אור טבעי לחללים פנימיים במבנה, שחרור אוויר חם העולה למעלה בעונת הקיץ, וקרינה ישירה של השמש לשם חימום החללים הפנימיים בעונת החורף.
     

בידוד תרמי משופר

מעטפת המבנה היא למעשה קירות המבנה, פתחיו (חלונות - מסגרת וזיגוג, דלתות), הרצפה, התקרה/הגג. תכנון נכון ושיפור הבידוד התרמי של המעטפת, חוסכים חשמל רב בחימום חלליו וקירורם. בנוסף לכך עולה איכות החיים במבנה, בגלל שיפור הנוחות התרמית בחללים.

במבנה המבודד טוב מבחינה תרמית, שינויים בטמפרטורה החיצונית כמעט שאינם מורגשים. כמו כן חשוב הבידוד האקוסטי של המעטפת.

עלותם של כל אלה מוחזרת לאורך זמן על ידי החיסכון בהוצאות החשמל. לפי הערכות, השקעה זו מחזירה את עצמה בתוך כמה שנים (לפי מחירי החשמל כיום).

דוגמה פשוטה יחסית, היא שימוש בבלוקי בניה רגילים, בתוספת שכבת קל-קר או טיח תרמי, בחלקו החיצוני של המבנה ומיקום קירות גבס בחלקו הפנימי בשילוב עם חלל מבודד. אלה משפרים ללא הכר את יכולת הבידוד התרמי. אפשרות נוספת היא בחירת מערכת קיר בעלת בידוד תרמי משופר.

 

אוורור טבעי פסיבי

הכנסת אוויר צח מחוץ למבנה אל תוכו והחלפת האוויר שבו, יוצרת אוורור טבעי, שמקרר את חללי המבנה בעונת הקיץ באופן טבעי כדי לחסוך בחשמל; מכניס לבית אוויר צח לטובת איכות החיים והבריאות ומוריד את רמת הלחות וכך מונע הופעת עובש.

החדרת אוורור טבעי פסיבי למבנה, אינה מעלה את עלות הבניה ורק דורשת תכנון נכון של פתחי המבנה בהתאם לנתונים הטופוגרפיים ומשטר הרוחות.

אוורור טבעי פסיבי מושג על ידי החדרה ישירה של הרוח למבנה דרך חלונות וארובות, ואוורור וניצול תנועת הרוח, היוצרת הפרשי לחצים בין הפנים לחוץ. כך נוצר בתוך החלל תת-לחץ, הגורם כניסת אוויר חיצוני קריר מהחזית הצפונית המוצלת;

הריבוד התרמי נוצר כשאוויר חם קל יותר מאוויר קר ושואף לעלות למעלה. פתחי אוורור עליונים לשחרור האוויר החם יוצרים זרימת אוויר במבנה וכניסת אוויר קריר מפתחים בחזית הצפונית המוצללת.

 

הצללה

תכנון נכון של הצללה יכול לחסוך אנרגיה רבה בחימום המבנה בחורף וקירור המבנה בקיץ. חיסכון זה מושג על ידי ניצול של שינוי זווית השמש ברקיע בעונות השנה. כך יכולות קרני השמש לחדור בחורף, כשזווית השמש ברקיע נמוכה יחסית, ונחסמות בהצללה בקיץ, כשזווית השמש גבוהה יחסית. חוץ מקרינת השמש הישירה יש להביא בחשבון את הקרינה המוחזרת מהרקיע, מהעננים, מהקרקע וממבנים שכנים.

סוגי הצללה: הצללה חיצונית בנויה פסיבית - אלמנט הצללה קבוע מעל החלון ולצדו; הצללה חיצונית אקטיבית - אלמנט המשנה את זווית ההצללה על פי עונות השנה ושעות היום, לניצול מרבי; הצללה פנימית וחיצונית אקטיבית - כדוגמת תריס, וילון, סוכך; הצללה על ידי צמחייה - עצים נשירים או שיחים.

 

ניצול השמש

קיימים פתרונות פסיביים ואקטיביים מגוונים לניצול אנרגיה סולרית. הם מנצלים את האנרגיה של השמש, המצויה בשפע בארץ, לחיסכון בחשמל על ידי קליטה ישירה ועקיפה של האנרגיה.

לדוגמה, חימום מים בקולטים לשימוש ביתי ולחימום חללי המבנה, קליטת האנרגיה והפיכתה לחשמל בקולטים פוטו-וולטאיים (תא שהופך אנרגיה סולרית לאנרגיה חשמלית), אלמנטים אדריכליים הקולטים ומעבירים את החום שיוצרת קרינת השמש לחימום חללי המבנה בחורף.
ישנם אלמנטים רבים המנצלים אנרגיה זולה ונקייה זו בצורות שונות ומעניינות.

 

תאורה טבעית ומלאכותית

Green Architectute Private House 2

תכנון נכון של החדרת אור טבעי למבנה לא רק חוסך חשמל אלא גם משפר את הנוחות הוויזואלית. עין האדם מותאמת לאור טבעי ולכן ההרגשה בחללים המוארים באור טבעי טובה יותר.

גם תכנון נכון של תאורה מלאכותית יכול לחסוך חשמל רב. פעמים רבות אפשר לראות עודף אור בחללים, היכול להיחסך במיקוד האור במקומות הנדרשים.

לנוכח ההבדלים הגדולים בין נורות שונות, המתבטאים בצריכת החשמל, אורך החיים ואיכות האור שמספקת הנורה, יש חשיבות בבחירת סוג הנורה. כיום ישנן בשוק נורות מתקדמות באיכות מעולה. גם לגוף התאורה יש חשיבות רבה בשיפור ניצול האור ופיזורו בחלל. השקעה בתכנון חסכוני ולא רק עיצובי בתחום זה היא חשובה.

 

שימור מי גשמים

בבניה משמרת מים מביאים בחשבון בעת התכנון את החדרת מי הגשמים למי התהום. השארת שטחים לא מרוצפים והכוונת מי הגשמים לאזורים אלו, בשיפועים מתאימים בקרקע, מאפשרות חלחול של מי הגשמים. בנקודות ניקוז המים חופרים בעת פיתוח הקרקע בור בקוטר של כ-60 ס"מ לעומק אליו מגיעים לקרקע חולית את הבור מחזקים על ידי טבעות בטון אן בד גיאוטכני הממולא בחצץ כאשר במרכזו מניחים צינור שרשורי מחורר. כיום מוזרמים חלק גדול ממי הגשמים למערכת הניקוז ולא נעשה בהם כל שימוש. מצב משק המים במדינת ישראל אינו מאפשר בזבוז משווע זה ולכן יש חשיבות רבה לתכנון שימורם של מי הגשמים.

עניין נוסף הוא איסוף מי גשם ושימוש בהם להשקיית הגינות. לכך משמשת מערכת פשוטה יחסית המורכבת ממכל אגירה, מערכת סינון ומשאבה. מי המרזבים מופנים למכל ונעשה בהם שימוש להשקיה בעונות היבשות. שיטה זו אינה מותרת במקומות מסויימים בישראל.

 

מיחזור מים אפורים

מיחזור מים אפורים הוא למעשה מערכת המטהרת את מי המקלחות, מי הכיורים, מכונת הכביסה ומדיח הכלים. מערכות אלו פועלות בכמה שיטות וכיום אפשר להשיגן גם לבית פרטי. מים אלו משמשים להשקיית גינות נוי.

שילוב של מתקנים ביתיים כדוגמת חסכמים, ברז אוטומטי, מערכת המעבירה את המים שעדיין אינם בטמפרטורה-לשימוש מדוד האגירה לשימוש במכל ההדחה, העברת מי הכיור במקלחת ישירות למכל ההדחה ועוד פתרונות חכמים דומים - חוסכים כמויות גדולות של מים, המבוזבזות כיום. דרוש אישור משרד הבריאות למיחזור כגון זה.

 

צמחייה חוסכת מים

בחירת צמחייה חוסכת מים בגינות נוי ומקומות ציבוריים יכולה לחסוך מים רבים. נציבות המים ומשרד החקלאות פירסמו נתונים על צמחייה חוסכת מים. אפשר להיעזר בנתונים אלה או באנשי מקצוע בבחירת הצמחייה הנכונה.

רעיון מעניין נוסף הוא השקיה קפילרית. זו נעשית באמצעות מכלי מים בעלי נקבוביות מיוחדות הממוקמים מתחת לצמח בתוך האדמה. מילוי המכל נעשה לפי הצורך או בעזרת מי גשמים וכך הצמחים מושקים באופן אופטימלי ללא כל בזבוז.

 

אבי האדרכלות הירוקה

קו ישר - אדריכלות ירוקה

פרנק לוייד רייט - אדריכל ומעצב - היה אחד היוצרים החשובים והמקוריים במאה העשרים. ומן הראשונים שציינו את חשיבות האדריכלות האורגאנית אשר מכונה היום גם אדריכלות ירוקה.

רייט שאף ליצור אדריכלות שכגדרתו, "צומחת באופן אורגני כעץ בטבע" למען האדם הפרטי וצרכיו. רייט ביסס את עבודתו על העקרונות להלן:  

  1. על המבנה להיות פשוט ומשדר שלווה, ללא תוספות מיותרות, בדיוק כמו הפשטות המצויה בטבע. חלל גדול וזורם עדיף על פני חלוקה סגורה לחדרים קטנים; חלונות ודלתות יוצרים את העיטור הטבעי של המבנה; יש להוסיף עיטור רק אם הוא תורם לשלמות המבנה; את הרהיטים יש לתכנן כחלק אינטגראלי מהמבנה עצמו.
  2. הבניין צריך להתאים לסביבתו ולהשתלב בה כאילו צמח מתוכה.
  3. יש להשתמש בחומרים טבעיים ולהשתמש רק בהם גם לעיטור. יש להדגיש את תכונות החומרים הטבעיים כגון צבע ומרקם. על הצבעים להתאים לחומרים הטבעיים. כדאי להשתמש בגוונים חמים ורכים כצבעי האדמה ועלי השכלת.
  4. על הבית להתאים לאישיות הדייר שיגור בו, ולכן על האדריכל להתחשב באופי הלקוח.

   

 

 

 

 

 

                                                                               

בשלב זה אם יש לכם שאלות אלינו...       

נשמח לענות על שאלותיכם              
נשמח להיפגש                       

נא למלא את השדות להלן ולהקיש שלח